De paddestoel en ik



Elke herfst valt het me weer op: de paddenstoel en ik hebben veel gemeen. Niet alleen omdat we beiden graag een hoedje dragen en ons al eens hullen in vrolijke stippen, maar vooral omdat de paddestoel en ik nogal opgeruimde types zijn. Wij scheppen orde in de chaos die anderen hebben voortgebracht. En we doen dat met plezier!

Nu is dat plezier wat mij betreft wel voornamelijk verbonden met het resultaat. De output van een mooi opgeruimde kast bijvoorbeeld is bijzonder blijmakend, maar de weg erheen blijkt doorgaans een tranendal. Het is namelijk zo, beste lezer, dat men om orde te scheppen, eerst nog meer chaos moet veroorzaken. Men moet eerst alles uit de kast halen, voordat er kan worden overgegaan tot klasseren, stapelen, sorteren en opbergen. Het is bovendien cruciaal om niet te stoppen voordat de taak is volbracht. Loop niet weg van een volle vloer, trotseer elke stofvolk, en ga de confrontatie aan met iedere snipper. De beloning volgt, echt waar. Ik spreek uit ervaring.

Ook de paddestoel weet dat het eerst even erger moet worden voor het beter wordt. En het fijne is dat de paddestoel daar niet om zeurt. Integendeel, hij trekt er speciaal een feestelijke outfit voor aan. Kijk 'm eens stralen!

En dat is wat wij ook moeten doen. Het is nu op z'n minst wat rommelig op aarde, maar we zetten onze schouders er onder en kunnen nog steeds slingers op hangen. Of een vrolijk hoedje opzetten natuurlijk!

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts