Virginia Woolf: een leven schrijven
Hoe Alexandra Harris in een beknopte biografie de
belangrijkste patronen uit Virginia Woolfs leven zichtbaar maakt en zo zin
geeft om Woolfs werk verder te verkennen.
goede introductie op een boeiend leven |
Who’s
afraid of Virginia Woolf? Theetante. Althans een beetje. Want vroeger
bij haar thuis stond Virginia op een voetstuk. En bezochten we de huizen waar
ze heeft gewoond. Virgina was buiten categorie, grote klasse en dus iets om pas
te lezen “als je groot bent”.
Ondertussen heeft tante met plezier Mrs Dalloway gelezen,
maar de koudwatervrees bleef. En zo cirkelde ze een beetje rond Virginia heen,
door boeken te lezen als The Hours, Naar de rivier en recent nog Vanessa enVirginia.
Tantes collega en bureau-eilandgenoot kon het niet meer aanzien en
bracht de nieuwe biografie van Alexandra Harris voor haar mee. Lees dat maar
eens, was de opdracht, alle boeken van Virginia komen aan bod en zo kan je de
knoop wel doorhakken.
En inderdaad, dit is een fijne introductie tot het werk van
Virginia Woolf. En tot haar leven. En over de relatie tussen schrijven en
leven. In dit blogje daarom even vier rode draden over een leven schrijven (al
had tante er gerust nog andere draden uit kunnen trekken)
1.
Een leven lang schrijven: werken en rusten
Misschien wel het meest pakkend en ontroerend in dit boek is
de relatie tussen Virgina en haar man Leonard.
Zelf rusteloos en creatief vond ze een stabiele basis bij Leonard. Hij
zorgde heel liefdevol voor haar en remde haar regelmatig af als ze dreigde door
te schieten. Virginia was immers manisch depressief en heeft in haar leven
verschillende zware inzinkingen meegemaakt. Leonard bracht rust.
Het koppel
verhuisde naar het platteland en daar leefden ze volgens een vast patroon: ’s
ochtends schrijven, ’s middags wandelen en ’s avonds lezen. Na haar 40ste
wordt Virginia verliefd op de ravissante Vita, maar uiteindelijk beseft ze zelf
dat een stormachtige affaire haar geen deugd zal doen. En dat ze Leonard als
stabiele factor echt nodig heeft. Een prachtig, gebalanceerd liefdesverhaal
over hoe Virginia het schrijven in haar dagelijks leven een vaste plaats kon
geven, zonder al te veel te lijden onder haar ziekte.
2.
Het eigen leven schrijven: autobiografische
elementen
Virginia groeide op in een erudiet gezin. Haar vader was
historicus en schreef dikke boeken over koningen en prinsen. Haar moeder stierf
toen Virgina erg jong was, en niet lang daarna stierven ook nog een zus en een
broer. Behoorlijk traumatisch voor de toekomstige schrijfster. Als ook haar
vader overlijdt staat ze er met haar zus Vannessa min of meer alleen voor. Een
drama, maar ook het begin van iets helemaal nieuws. Zeer onconventioneel gaan
de zussen alleen wonen en verzamelen ze een schare creatieve vrienden om hen
heen: de Bloomsbury group was geboren.
Harris geeft heel mooi weer hoe Virginia uit haar eigen
ervaringen put als ze haar grote romans schrijft. En hoe ze ook nauwgezet een
dagboek bijhoudt. Pas op het einde van haar leven waagt ze zich aan een echte
autobiografie, en dan blijkt dat ze haar verleden nog helemaal niet heeft
verwerkt. En dat wordt, samen met de oorlogsdreiging, uiteindelijk haar
ondergang.
Virginia was best optimistisch, dat had tante niet verwacht! |
3.
Het leven beschrijven: kan men een ander ooit
vatten?
Misschien wel de grootste uitdaging die Virginia Woolf
zichzelf stelde was dat ze het leven wilde beschrijven zoals het echt op een
individu overkomt. Niet het leven van grote lijnen, bewuste beslissingen en vaste
kaders, maar het immers zoemende en steeds verspringende bestaan. Want, hoe
zien we anderen? Vooral toch als een optelsom van indrukken, waar we met onze
eigen fantasie een min of meer coherent geheel van maken. In haar boeken dus personages die niet
helemaal zijn wie ze lijken, of die we enkel via een omweg (bv. hun bezittingen
leren kennen). Harris legt helder uit welk experiment Virginia met elk boek
weer aanging. Want op haar lauweren rusten, of twee keer hetzelfde doen, dat
was er niet bij.
4.
Een leven beschrijven: Harris als biograaf
Alle lof gaat ten slotte naar Alexandra Harris. Die op amper
150 pagina’s een zeer verhelderende biografie heeft geschreven. Geen
gemakkelijke opgave, want er bestaan meters en meters detailstudies over
Virginia Woolf. Deze microscopische aanpak heeft zijn nut, stelt Harris, maar
zelf hanteert ze de telescoop. Doelbewust gaat ze op zoek naar patronen en rode
draden in Virginia’s leven. En daar slaagt ze wat mij betreft goed in. Ze gaat
af en toe heel verhalend te werk, laat Virginia ook zelf aan het woord, maar
verliest zich nooit in details.
Het enige nadeel van deze bijzonder vlot geschreven
biografie is misschien dat je als lezer wel heel gemakkelijk door het boek
wordt geloodst. Aantekeningen maken is nodig, anders is het uit voor je er erg
in hebt. Maar, zoals Cruijff als sprak” elk nadeel heb zijn voordeel”, want met
dit boek schreef ze wel een zeer behapbare inleiding op Virginia’s werk.
En tante heeft nu nog meer zin gekregen
om deze zomer een paar boeken van Virginia te gaan lezen. Mmm, met welk boek
zal ik eens beginnen?
jouw derde punt doet me heel erg denken aan Jacob's Room; dat is werkelijk waar het om gaat in het boek (met een omweg natuurlijk). heel, heel mooi.
BeantwoordenVerwijderenmooie bespreking trouwens, ook! ik kwam het boek laatst in een boekhandel tegen, maar heb het laten staan. misschien omdat ik Hermione Lee's biografie laatst heb gelezen.. maar, omdat ik toch zo geïnteresseerd ben in Woolf zal ik dit toch ook ooit wel gaan lezen.
ik blijf maar nadenken over de oorlog, over de dreiging die Woolf bijna constant voelde. ik blijf maar denken: wat als..? (dom, natuurlijk, het heeft geen zin. maar het idee dat ze misschien langer had geleefd in een tijd zonder oorlogsdreiging blijft in mijn hoofd ronddwarrelen.)
Ja, die bedenking had ik mee ook gemaakt. De spanning in de jaren 40 was voor een groot deel bepalend voor haar beslissing om uit het leven te stappen. En verergerde de depressies die ze al eerder had. Dus ja, wie weet had ze zonder de oorlog langer geleefd en meer zin gehad om door te gaan.
BeantwoordenVerwijderen