Rare snuiters in een boekenkast


Eén van theetantes vriendinnen heeft al haar boeken op kleur gesorteerd. Dat staat prachtig! Heel rustgevend en harmonieus. Esthetisch verantwoord ook. Maar Theetante is getrouwd met een bibliothecaris...

En dus is de collectie in thematische gehelen ingedeeld (Romans, naslagwerken, historisch werk, thrillers, ...). En binnen elk genre dan weer alfabetisch. Dat is wel zo gemakkelijk. Want tante heeft de neiging tijdens gesprekken absoluut boekentips te willen spuien. En dan met het boekwerk in kwestie aan te komen zetten. Nu vindt ze dat bijna blindelings. Maar, bijzonder oogstrelend ziet de boekenkast er zo natuurlijk niet uit.

Daarom besteedt tante nogal wat energie aan het opvrolijken van de boekenplanken. Aan het rondstrooien van kleine grapjes tussen de statige boekenruggen. En dus fladderen er, zoals u ziet, vreemde vogels rond. En vinden er wilde achtervolgingen plaats:


Elders scharrelt er zelfs kleinvee rond:


Zo, nu weet u meteen welk (boekenvlees) u in de kuip hebt! De boekenkastdetective kan aan de slag.
Meer inspiratie nodig voor de ideale boekenkast? Neem dan eens een kijkje op deze geweldige Pinterestpagina en droom weg bij vele strekkende meter boekwerk! (Aha, tante heeft meteen een alibi om méér boeken te verzamelen)

Maar, laten boeken zich eigenlijk wel zomaar commanderen? Willen zij wel zo netjes in de rij gaan staan? Iets in ons zegt van niet. En er is nu zelfs beeldmateriaal beschikbaar van ondeugende boeken. Benieuwd of dergelijke taferelen zich 's nachts ook in tantes boekenkast afspelen:



En, hoe ziet uw boekenkast er eigenlijk uit? Is er een ordeningsschema te bespeuren? Randdecoratie? Uitstaldrang?

Reacties

  1. Haha, toevallig heb ik gisteren nog een paar planken met boeken strak in het gelid gezet omdat ik een foto nodig had van boeken.

    Ik ben dan wel niet getrouwd met een bibliothecaris, maar de ordening is vergelijkbaar: prentenboeken bijelkaar, romans, non-fictie, sprookjes- en verhalenbundels en dan (in ieder geval de romans) min of meer op alfabetische volgorde.
    Al geef ik toe het in de loop der tijd altijd wat rommeliger wordt, door nieuwe aanschaffen die niet passen en boeken die er tussenuit geplukt zijn en op een stapeltje teruggelegd.

    Het meest curieuse voorwerp in mijn boekenkast: de strijkbout. De boekenkast staat namelijk in mijn werkkamer, waar mijn bureau staat, maar ook mijn strijkplank.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kleinvee deed me trouwens denken aan de onderste van deze drie boektrailers, die ik gisteren toevallig zag op - aanrader! - Maria Popova's blog: http://www.brainpickings.org/index.php/2011/12/01/wolves-of-mercy-hall-stop-motion-book-trailers/

      Verwijderen
  2. Prachtige flimpjes, Melanie!
    Enne, die strijkbout komt misschien nog van pas om ezelsoren en zo weg te krijgen?

    Groetjes uit boekenland!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts