Writers block? Boyne is in vorm!



Sommige mensen hebben een vlotte pen, maar geen originele ideeën. Zij worden dan journalist, studeren geschiedenis of beginnen een boekenblog. Romans schrijven deze types doorgaans niet, want zelf een plot bedenken is net te hoog gegrepen.

Toch zijn ook daar oplossingen voor te vinden. Tenminste, als je Maurice Swift heet. Deze intrigerende hoofdpersoon in het nieuwe boek van Boyne weet namelijk meer dan één mouw te passen aan het gebrek aan inspiratie. En dat levert - jawel - een uiterst boeiend verhaal op.

Als jongeman droomt Maurice al van een leven als schrijver. Overladen worden met prijzen, aandacht en erkenning, wie zou dat niet willen? Vertelstof voor zijn grote doorbraak vindt hij in het levensverhaal van Erich Ackermann, een oude man die als een blok valt voor de charmes van de knappe Maurice. Hij weet hem onthutsende confidenties te ontfutselen, verpakt deze in een razend boeiend verhaal en dumpt zijn inspiratiebron vervolgens genadeloos. Dat hij daarmee een leven om zeep helpt is "collateral damage". Maurice ligt er duidelijk niet wakker van.

Het boek wordt een succes, en de wereld snakt naar een tweede bestseller. Maurice moet dus opnieuw op zoek naar een goed verhaal. En dat vindt hij, meerdere keren,  zonder scrupules en ten koste van heel wat andere mensen. Laat ik er geen doekjes omwinden: Maurice is geméén, egocentrisch en genadeloos. Niet bepaald een man naar mijn hart dus.

 En ja, toch smulde ik ervan. Hoe gewetenloos en hard kan je zijn. Maurice heeft talent voor manipulatie en voelt haarfijn hoe hij anderen om zijn vingers kan winden. Hoe hij hen verhalen kan aftroggelen en hoe hij daar dan ook nog eens mee wegkomt.  Of toch niet? Dat is natuurlijk de spanningsboog die ik hier niet ga verklappen.

Zoals we van Boyne gewend zijn is dit weer een heerlijk boek. Vlot en meeslepend, vol fijne karakters en knappe plotwendingen. Heerlijk dus om de paasvakantie mee te beginnen. Een echte aanrader voor liefhebbers van grote verhalen, die je meenemen door de geschiedenis en die karakters de tijd geven om te evolueren. Bovendien krijg je een leuk inkijkje in de wereld van schrijvers, uitgevers en creative writing cursussen. Heel fijn!

En het einde....tja geniaal!

***

(Trouwens, eerder was ik ook al heel enthousiast over De witte veer en Wat het hart verwoest beiden ook van Boyne)

Reacties

  1. Hoi Jacqueline, ik heb van John Boyne nooit iets gelezen, maar wel heb ik een tijdje terug de verfilming van zijn boek "The boy with the striped pyamas" gezien en die vond ik werkelijk verschrikkelijk. Ik blijf dus ook maar van zijn boeken af. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken noch de boeken van Boyne noch deze film, maar een schrijver afserveren enkel op grond van een verfilming van zijn boek? Dat lijkt me nogal kort door de bocht. Er zijn een heleboel slechte films van prima boeken.

      Verwijderen
    2. Hoi Anna, de reden dat ik de film zo verschrikkelijk vind en ik neem aan dat de film hier trouw het boek volgt (dat weet ik natuurlijk niet zeker) is de ongeloofwaardigheid van het verhaal en het feit dat de film (en ik neem aan ook het boek) over de Holocaust gaat, daar een fictioneel verslag van geeft, dat volgens mij geheel uit het brein van de schrijver is ontsproten en iets laat gebeuren wat volgens mij helemaal niet is gebeurd en gezien de omstandigheden in Nazi-Duitsland ook helemaal niet had kunnen gebeuren. En het einde van de film is werkelijk verschrikkelijk. Ik concludeer dus daarom uit de film dat ik het boek ook niet moet lezen, hoewel het boek vast veel subtieler zal zijn dan de film. Groetjes, Erik
      Ik heb bovendien niets over zijn boeken gezegd, alleen maar dat ik ze niet wil lezen.

      Verwijderen
  2. The boy in the striped pyamas is gebaseerd op één van zijn kinderboeken volgens mij. De andere boeken van John Boyne kan ik heel erg aanbevelen, ik heb dit boek ook vorig weekend in één ruk uitgelezen. Wat een plot, wat een verhaal en hoe briljant is het opgebouwd! De meester was hier in topvorm. Mijn bespreking komt maandag.

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts