ANANAS!



Deze week ging ik met een vriendin op vakantie naar de zee. We streken neer in Blankenberge (parel aan de kust). Het was er heerlijk wandelen, mensen kijken en zeemeeuwen nagillen. Bovendien aten we er een exotische fruitsla, een croque Hawaii en kocht ik er bijna een ananaslamp. Die laatste drie manoevers werden volledig ingegeven door het boek dat ik bij me had en dat me genadeloos meesleepte in de wondere wereld van de Pineapple-people.

Het verhaal begint als volgt. Lex Boon krijgt op een mooie dag een ananasplant van de IKEA cadeau. Niet lang daarna (hoe lang, dat staat ter discussie, waren het nu twee minuten of twee weken) niet lang daarna dus, maakt zijn vriendin het uit. Van een hippe woonboot belandt onze jonge journalist op een akelig zolderkamertje. Met als enige compagnon de ananasplant. Hoe treurig kan het leven zijn.

Toch heeft een mens veerkracht. In moeilijke tijden vindt hij altijd wel iets om zichzelf nuttig bezig te houden. Voor Lex betekende dat: een onderzoek opzetten met de wel erg ruime vraagstelling: "alles over de ananas". Ja, àlles. En dus installeert hij een alert op google, duikt de bibliotheek in en speurt erop los.

*** pauze ***

Zeven jaar later heeft de ananas-obsessie (want daar heeft de simpele vraagstelling uiteindelijk wel toe geleid) zijn leven veranderd. De frivole vrucht stuurde Lex immers naar Thailand en China, deed hem een herfstvakantie bivakkeren in een bizar Schots ananas-paleis, en bracht hem aan de onderhandelingstafel op een conferentie in Costa Rica. Overal ontdekt hij linken met de ananas, van Hawai, over Florida, tot Loenen aan de Vecht.

Maar vooral ontmoet hij een hele boel bijzondere "pineapple people". Wetenschappers bijvoorbeeld, maar ook handelaren, boeren, bezitters van ananas-tatouages en -kapsels (echt waar!) en natuurlijk een heel kluwen historici die maar al te graag hun tanden zetten in het verleden van dit lichtzinnige fruit. En ja, de ananas levert hem, via omwegen, ook nog eens de liefde van zijn leven op!

***conclusie***

Dit boek was echt smullen! Wat kan ik genieten van iemand die zo nieuwsgierig is en die met open blik op verkenning gaat. Zonder vooroordelen spreekt hij de meest uiteenlopende types aan, en raakt zo steeds meer verbonden met de ananas. Ik vond het ook heel leuk om te lezen hoe hij zijn persoonlijke leven met de ananaszoektocht vermengt. Het project valt namelijk ook wel eens stil, maar de voorzienigheid stuurt steeds opnieuw een ananas op zijn pad. Zo raakt hij dan wederom geboeid, en onderneemt een volgende reis naar een ananasbestemming. Ik kan het me zo voorstellen.

***waarschuwing***

Sindsdien zie ik alleen nog maar ananassen. Het is echt onontkoombaar! Vandaag nog: twee ananasjurken, een stel sokken, een stropdas en meerdere oorbellen gespot.  Ik vrees dan ook dat ik dit boek nooit meer zal vergeten en dat de ananas voor mij nooit meer hetzelfde zal zijn. Want ik weet nu dat achter een doodgewone vrucht een wervelend verhaal schuilgaat. En dat verhaal, beste mensen, had ik echt niet willen missen!


Reacties

  1. Wat bijzonder! Ik zou nooit op het idee gekomen zijn om me volledig in de ananas onder te dompelen, maar het klinkt zeer amusant!
    En heel toevallig is dit ook een prachtig voorbeeld van iemand met ikigai, een Japans woord waar ik gisteren net een stukje over schreef. Zo zie je maar weer dat alles met alles samenhangt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Anna, het universum stuurt ons wel degelijk tekens....of het is gewoon zo dat een mens op een bepaald moment voor iets open staat en dat dan overal ziet (ik zie nog steeds alle ananassen die mijn pad kruisen!

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts