En tussendoor...even rust



Ik ben een rusteloos typje. Noem het gedreven, overenthousiast of vol energie. Heel fijn jawel, maar ook erg vermoeiend, zowel voor anderen als voor mezelf. De zoektocht naar rust, of in elk geval iets meer balans in het bestaan, is eindeloos. Want ja, rustige dingen vindt mijn snelle hoofd al erg snel "sahaai" en stilzitten op een meditatiemat is niet bepaald een talentje...(ja, zelfkennis siert de mens)

Bon, voordat deze blog ontaardt in een regelrechte therapiesessie, even aangeven dat mij een tijdje geleden een erg fijn boekje in de schoot geworpen werd. Vol inspirerende teksten en prachtige tekeningen. Niet saai, wel rustgevend, precies wat ik nodig had.

Ik las over grote zaken als empathie, relaties, helen en accepteren, en natuurlijk over loslaten. Telkens vertelt de auteur helder over een situatie in zijn eigen leven waarbij dit begrip aan de orde was. Soms wist hij meteen hoe hij met de uitdaging om moest gaan, op andere momenten was het even spitten. Elk hoofdstuk eindigt met enkele boeiende inzichten, nuchter geformuleerd, zodat je ze ook kunt lezen zonder new age muziek op de achtergrond. (wierookstokjes branden is evenmin aan de orde)

Ik heb er een soort van ritueeltje van gemaakt om elke avond even in dit boekje te bladeren. Soms lees ik maar één klein tekstje, terwijl ik op een ander moment wat dieper in een hoofdstuk duik. Altijd brengt het een inzicht.

Heel vernieuwend, vraagt u? Goh, niet altijd. Heel veel getuigt van gezond verstand, van met de beide voeten op de grond staan en even afstand nemen. En juist omdat dat voor een druk hoofd als het mijne al eens moeilijk is, biedt dit boekje soelaas. Het zet in enkele rake woorden op een rijtje waar het dan eigenlijk om gaat. Een voorbeeld:

Met een beetje planning
kun je van je leven blijven genieten
terwijl je voor een naaste zorgt.
Jezelf helemaal opofferen
is op de lange duur niet goed
zelfs niet voor degene voor wie je zorgt.
Alleen als je je zelf goed genoeg voelt
kun je goed voor een ander zorgen.

Kijk, dat wéét ik natuurlijk ergens wel, en toch is het fijn om het eens terug te lezen, zonder dat er engelen, chakra's en andere pastelkleuren hoeven bij te komen. Helder en duidelijk, daar kan ik mee verder! En jij vast ook.

Nu wil het toeval, dat dit boekje mij twee keer is bezorgd (ja , het universum wilde ECHT dat ik dit las). Moest er dus iemand onder jullie zijn die zo'n boekje kan gebruiken, geef een seintje. Wie weet brengt de paashaas het wel mee!

Reacties

  1. Ik kan dat boekje zeker gebruiken. Zo'n rustmomentje kan zo'n deugd doen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er waren drie mensen die dit boekje wilden winnen, en het lot duidde Annejan als winnaar aan. Ik kom het boekje persoonlijk brengen, wel zo makkelijk!

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts