Willekeur
Theetante heeft
een beetje een tic. Ongevaarlijk. Goedbedoeld. Het betreft het volgende behoorlijk
bizarre gedrag: bij het verlaten van de woonstede loopt tante nog even alleen
door het huis. Ze kijkt dan na of de oven niet aanstaat en of er geen
overbodige lampen branden. Dan haalt ze diep adem, en sluit met gerust gemoed
de deur achter zich, de nieuwe dag tegemoet.
Bij nader inzien
is dit misschien meer een ritueel dan een tic. Een soort omslachtig “hout
afkloppen” van theetante, bedoeld om het
huis en de inwoners te behoeden voor tegenslag. Moest ze een heksje zijn, je
zou het een bezwering kunnen noemen.
Want, willen we
dat niet allemaal? Ons veilig stellen tegen de willekeur van het lot? Ervoor
zorgen dat ons niets overkomen zal, of bedingen dat de toekomst beter wordt dan
vandaag? Vroeger brachten we daarvoor offers aan de goden, of prevelden
schietgebedjes voor heiligenbeelden. Alles liever dan toe te geven dat
voorspoed en onheil vaak geheel willekeurig zijn, dat er geen plan achter
schuil gaat en dat het vaak niet “eigen schuld, dikke bult” is, maar gewoon “brute pech”?
Vandaag denken we dat
wij mensen alles kunnen beheersen. Ziektebeelden zijn immers terug te voeren op
allerlei slecht gedrag, rampen op gebrek aan vooruitziendheid. Of zoals “Den Alain” het ooit zei: je hebt geen “onfortuinlijken” meer, maar alleen “losers”.
Alles is je eigen schuld. En als we het niet zelf hebben gedaan, dan is er
altijd wel een andere zondebok te vinden. Want, de blinde schikgodinnen uit de
Griekse Oudheid, die dwaas giechelend levensdraden doorknipten, zijn we al lang
vergeten.
En dus willen we
mensen grip, controle. We worden onrustig en gaan soms erg ver om eigenhandig een gouden toekomst te
verzekeren. Koppig. Tegen beter weten in. En laat dat nu juist de rode draad zijn in dit mooie, maar ook erg
sombere boek:
We trekken ver weg
in tijd en ruimte en belanden in het desolate Nieuw Zeeland anno 1860. Een onnoemelijk
uitgestrekt land, waar de eerste Europeanen moeizaam proberen een nieuw bestaan
op te bouwen. De natuur is er groots, maar ook erg onvoorspelbaar.
Verschroeiende hitte, plotse overstromingen en hevige sneeuwval kunnen in een
oogwenk al het geploeter van een settler met de grond gelijk maken. Onverdiend.
Eén van die
Britten met grootse dromen van een nieuw leven is Joseph. Hij heeft iets goed te maken in het leven, en hoopt dat andere andere kan van de wereld te realiseren. Eigenhandig bouwt hij
een lemen huis en start een boerenbedrijf.
Maar op een zonnige ochtend, onverwacht, flonkert er plots iets in
de rivier: “de kleur” oftewel goud! Joseph raakt begeesterd, ja, zwaar geobsedeerd
door de illusie dat goud de makkelijkste weg is naar een betere toekomst.
Makkelijker dan ploeteren op een boerderij in elk geval. En, met pikhouweel in
de hand, verlaat hij alles om zijn geluk te beproeven als goudzoeker.
Harriet, zijn
vrouw, ziet deze goudkoorts met lede ogen aan. Zij gelooft niet zo in
quickwins, maar heeft wel een scherp inzicht in de drijfveren van haar man .
Goud is droomstof, zegt ze, het lonkt ons omdat het ons de vrijheid geeft om te
worden wat we maar willen. Des te groter
de desillusie als het goud uiteindelijk niet wordt gevonden, ondanks alle
inspanningen en ontberingen.
Naast het Europese
perspectief van niets ontziende goudkoorts, weeft Rose Tremain ook twee
alternatieve visies door haar verhaal. Er is namelijk Pare, een Maorivrouw, die
aan goud geen waarde hecht. Maar die evenzeer bezig is met het controleren van
de willekeur van het lot. Alleen doet zij dat door de natuurgeesten via
allerlei rituelen gunstig te stemmen.
En dan is er nog
de Chinees Pao Ji, die zich niet laat verleiden door de grote dromen en de
gouden bergen. Hij steekt zijn energie liever in een kleine groentetuin en is
gelukkig met het weinige dat hij heeft. Controle over wat te beheersen valt, en
de rest laat hij los. Een tegenpool dus van de niets ontziende Joseph, en het
is uiteindelijk Pao Ji die – onbedoeld – goud vindt.
Harriet zegt op
het einde van het boek: “het is beter om niet te weten wat er achter de
volgende heuvel ligt”. Ze heeft begrepen dat je moet genieten van wat er nu is,
geen onmogelijke dromen moet najagen en moet beseffen dat de natuurkracht
altijd sterker is dan de mens. Helaas heeft
zij om tot dat inzicht te komen heel wat moeten doorstaan en erg haar best
gedaan om orde in de chaos te scheppen en geluk af te dwingen, tevergeefs.
Die desolaatheid,
uitzichtloosheid, kommer en kwel maken “De kleur” tot een boek dat behoorlijk
zwaar op de hand is. En dat in het tweede deel echt even inzakt. Maar die
troosteloosheid doet je wel beseffen hoe bitter en weerbarstig het leven van goudzoekers
en settlers was. En dat is dan ook meteen de meerwaarde van dit boek. Een
geloofwaardig historisch verhaal, schitterend beschreven en met mooie
personages. Groot lijden en niet helemaal een happy end.
Kortom: een
boeiende historische periode samengevat in een meeslepende roman: een klein
klompje goud!
Dat lijkt me een mooi boek, Tante! Ik heb ooit eens iets van Rose Tremain gelezen maar dat is heel lang geleden. The Road Home staat op mijn wensenlijstje, maar deze klinkt ook heel mooi.
BeantwoordenVerwijderenKen jij de boeken van Kate Grenville? Die spelen zich rond dezelfde tijd, misschien iets eerder, af in Australie. Ook over mensen die zich in het gebied willen settlen. Aanrader!
Ik vind Rose Tremain echt een goede schrijfster! En was weg van haar "Music and Sience" alleen al de eerste zin "a lamp is lit": prachtig! Enne, ook bedankt voor deze leestip!
VerwijderenKlinkt als een heel mooi boek! Ik heb ooit The Darkness of Wallis Simpson van haar gelezen, maar dat vond ik niet zo geslaagd.
BeantwoordenVerwijderenMaar het ene boek is het andere niet, ook niet bij een goede auteur blijkbaar!
VerwijderenIk moet stoppen met het lezen van boekenblogs, geloof ik, de lijst 'oh, die lijkt me ook heel interessant en die wil ik ook hebben' groeit en groeit maar!!!
BeantwoordenVerwijderenDeze lijkt me ook heel erg mooi,
groetjes,
O, maar dit is een ouder boek: hebben ze vast in de bieb! (en dan hoef je je eed niet te breken!)
Verwijderen