Sherlock Holmes en het betere krantenlezen



Van jongs af aan lees ik al graag de krant. Vroeger natuurlijk altijd een papieren exemplaar, tegenwoordig lees ik digitaal bij het ontbijt of (hopelijk snel weer) op de trein. Alleen in het weekend trakteer ik mezelf nog op zo,n heerlijk ouderwets knisperend exemplaar, en daar kan ik echt van genieten. Even de balans opmaken en vooruitkijken, het is een heerlijk zondags ritueel. 

Ook Holmes en dr. Watson waren grote fans van de krant. Bij gebrek aan twitter, website en TVjournaals was dat natuurlijk dé bron van informatie bij uitstek. In vele verhalen nemen beide heren het drukwerk dan ook gretig ter hand en gaan er eens goed voor zitten. Met een versgestopte pijp en een glas wiskey bij de hand kammen ze de "annonces" nauwgezet uit. Want in die soms heel cryptische berichtjes schuilen aanwijzingen, ze bevatten verborgen hints en snode plannen. Meer dan de moeite dus om daar even grondig naar te kijken. De aanhouder wint, ook op dit vlak.

Uiteraard is Sherlock Holmes, meer dan een ijverige krantenlezer. Want deze grote speurder moet het naar eigen zeggen vooral hebben van drie zaken: observatie, deductie en verbeeldingskracht. Holmes kijkt en analyseert vaak razendsnel, maar evengoed neemt hij "enkele pijpen" de tijd om een kwestie eens goed uit te pluizen. Soms gaat hij zelfs speciaal naar de opera om eens even tijd te hebben om diep na te denken. Aan het einde van de voorstelling heeft hij dan alles mooi op een rijtje gezet!

Naast kranten en denkkracht heeft Sherlock nog een derde geheim wapen: het betere undercoverwerk. Hij vermomt zich als bootsman, oude koetsier of geestelijke en komt zo heel wat te weten in wandelgangen waar hij anders niet zou vertoeven. Als hij dat dan combineert met de krantenberichten en zijn eigen observatie komt de waarheid snel aan het licht. Tot grote vreugde van de lezer natuurlijk!

***

Ik vond in vaders boekencollectie een klein verzamelbundeltje met verhalen over Sherlock Holmes.  Eerder beluisterde ik al een fijne podcastreeks over deze held. Je zou dus kunnen denken dat ik voorbereid was, maar de verhalen verrasten me toch. Ze waren namelijk grappig, spits en moeiteloos leesbaar. Vooral de eerste verhalen vond ik heel erg goed, A Scandal in Bohemia bijvoorbeeld, The Speckled Band en The Naval Treaty (die laatste compleet met een schets van de plaats der misdaad). 

Eén en al gejubel dus? Neen. Het langere verhaal, The sign of four vond ik heel erg verouderd. En in de latere verhalen (The empty house, His last Bow) miste ik het deductievermogen van Holmes, hij moet het daar namelijk toch vooral hebben van eenvoudige spoorzoekerij en dat is jammer.

Maar, beste lezer, er is ook goede nieuws! Want heel wat Holmes verhalen zijn niet in dit bundeltje opgenomen, en dat betekent dat er dus nog veel te lezen valt in de toekomst! A study in Scarlet bijvoorbeeld of the Hounds of the Baskervilles, ze komen zeker op mijn lijstje. 

En, heeft u een favoriet Holmesverhaal? Laat het me weten!


De afbeelding is Publiek domein en vond ik via Rijksstudio: Twee mannen lezen de krant in het park, Honoré Daumier, 1846.

Twee mannen lezen de krant in het park, Honoré Daumier, 1846

Reacties

  1. Hoi Jacqueline, "The sign of four" is toevallig het allereerste boek dat ik in het Engels heb gelezen. Ik vond het destijds (ik denk in de 4e klas, maar het kan ook in de 3e klas zijn geweest) prima te doen. Later heb ik ook nog "The hound of the Baskervilles" gelezen. Van beide boeken kan ik mij niets meer herinneren. Samen met "Ten little niggers" van Agata Christie zijn dit ook de enige detectives die ik ooit heb gelezen, het genre spreekt mij totaal niet aan. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Erik, wat leuk dat dit blogbericht je terugvoert naar een oude leeservaring! Ik kan me voorstellen dat je detectives minder interessant vindt. Ik lees ze bij wijze van afwisseling toch wel eens graag, al mag het niet te gruwelijk worden, want dan haak ik af! Kijk je ook geen detective series en films?

      Verwijderen
    2. Hoi Jacqueline, ik kijk inderdaad ook geen detective series en films. Groetjes, Erik

      Verwijderen
  2. The speckled band is een van mijn favoriete Holmes verhalen! Van de lange verhalen is The hound of the Baskervilles mijn favoriet. De vallei der verschrikking (even geen idee hoe die in het Engels heet, is ook goed, gaat over enge mormonen in Utah :-) ). En natuurlijk de geweldige serie met Jeremy Brett als Holmes, Jeremy Brett is de enige échte Sherlock Holmes.
    Ik houd van Holmes en ik heb dank zij jouw bespreking weer zin gekregen om de verhalen te herlezen!

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bettina. The speckled band is opgenomen in de bundel die ik las, en ik vond het inderdaad één van de beste verhalen! Naar de andere verhalen ga ik zeker op zoek, net als naar Jeremy Brett, ik ben benieuwd! Fijn om zo weer op een volgend lees- en kijkspoor te komen, dank je wel!

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts