Wat een verteller! (Stefan Zweig, De wereld van gisteren)
Fijne vrienden zijn er om te koesteren. Jan bijvoorbeeld, die een tijdje geleden dit boek aan ons opdrong. "Dit moet je lezen!", riep hij enthousiast, en dat deden we natuurlijk plichtsgetrouw. Van spijt om verloren uren is echter geen sprake, want dit boek was adembenemend. En ik leg graag uit waarom.
Autobiografie?
Eerst even een mogelijk misverstand uit de weg
ruimen: ik vind "De wereld van gisteren" geen autobiografie. Zweig neemt dan wel zijn eigen
levensloop als vertrekpunt, maar laat amper iets los over zijn privéleven.
Eerder vertelt hij het verhaal over zijn tijd, over de wereld waarin hij leefde
en hoe hij die heeft zien veranderen. Die analyse giet hij in een verhaalvorm,
die je meesleept. Geen zware kost, maar met heerlijk heldere zinnen en vol betekenisvolle
details.
De toolbox van een verteller
Zweig had het verhaal van zijn tijd ook heel
droog kunnen brengen, met veel feiten en data en grondige analyses. Dat had
vast een goed boek opgeleverd, maar niet eentje dat me zo diep zou hebben
geraakt. Ik leefde ontzettend mee en dat kwam volgens mij omdat Zweig nu
eenmaal een goede verteller is. Hij zette zijn vaardigheden als verhalenbouwer
is en maakte gerichte keuzes, met effect. Laat ons even kijken wat hij precies
in zijn gereedschapskist had zitten:
-
Vertragende en versnellende
mechanismes: Zweig speelt met de tijd. Hij kan heel
mooi een decennium vatten in een paar rake trekken, en anderzijds ineens
inzoomen op één klein, maar betekenisvol moment. Hoe hij bijvoorbeeld in een
Weens park zat te lezen, met zijn voet meewippend om de maat van de blaaskapel,
toen de muziek plots stopte. Hij hoorde mensen roepen, zag dat iedereen verward
naar huis ging. Een van de passanten vertelde hem vervolgens dat de kroonprins
was vermoord, een gebeurtenis die later de start van de Eerste Wereldoorlog zou
blijken.
-
Ruimte geven: Zweig is een Europeaan en heeft altijd veel gereisd. Zijn boek bevat
dan ook prachtige beschrijvingen van het oude Wenen, Parijs, Londen, New York
en Zurich. Hij laat je voelen hoe de sfeer in de stad is, waar de bewoners mee
bezig zijn en welke geuren er hangen. Ook maakt hij duidelijk wat de culturele knooppunten
in elke stad waren. De Weense koffiehuizen bleken bijvoorbeeld echte
informatiecentra, de Parijse Cafés inspirerende plekken en de British Library
een oord van rust en stilte. Zweig neemt de tijd om al deze plaatsen te
beschrijven zodat het is of je er zelf geweest bent.
-
Het verhaal persoonlijk maken met
personages: In die steden ontmoet hij grote
kunstenaars. Het boek wemelt dan ook van de wondermooie portretten, die mensen
karakteriseren aan de hand van kleine dingen. Zo genoot ik bijvoorbeeld van de
scène waarin de jonge Zweig met de beeldhouwer Renoir mee mag en in diens
atelier getuige is van een moment van pure inspiratie: prachtig! Ook kijken we
mee over de schouwers van Richard Strauss, ontmoeten we een sombere Joyce in
een café in Zurich en blijkt de Belgische Emile Verhaeren een heel energiek
man. De oude Freud richt zijn nieuwe Londense woning in en Rilke kan nergens
anders wonen dan in Parijs, want lelijkheid doet hem steevast lichamelijk pijn.
Niemand wordt trouwens weggezet als een karikatuur, iedereen krijgt ruime
aandacht en een genuanceerd en liefdevol portretje. Mooi!
-
Levenswijsheden toevoegen: Zweig is er spaarzaam mee, maar af en toe kan hij het toch niet laten
om een soort moraal van het verhaal te geven. De mooiste staat helemaal op het
einde: “Alleen wie licht en donker, hoogte- en dieptepunten, oorlog en vrede
heeft meegemaakt, alleen die heeft waarachtig geleefd.
Aanrader van formaat
Kortom, een prachtig boek voor iedereen met
een stevige portie interesse in het tijdvak 1880-1940. Je ontdekt telkens
nieuwe dingen, raakt ontroerd en meegesleept en zou soms zou graag willen dat
het anders was gelopen.
Zweig blikt nostalgisch én kritisch terug op
het verleden. Zijn glorietijd was de periode voor de Eerste Wereldoorlog (waar
Blom ook zo’n mooi boek over schreef) toen er plots ineens zoveel mogelijk
bleek en een positieve energie over de wereld rondwaarde. Een schril contrast
met later. Het boek eindigt een jaar voor Zweigs zelfgekozen dood, hij kon er
niet meer tegen om zijn geliefde Europa zo te zien verbrokkelen.
Het boek heeft me twee weken in de ban
gehouden. Ik mis het nu al!
Zoals jij het beschrijft doet het me denken aan de autobiografie van Konstantin Paustovski, die ook over het begin van de twintigste eeuw gaat.
BeantwoordenVerwijderenEven nagekeken en jawel, dat boek heb ik! Dus die gaan we snel eens lezen, bedankt voor de tip!
BeantwoordenVerwijderenDat moet je echt doen, het eerste deel is de mooiste literatuur die ik ken!
VerwijderenBlij dat je het mooi vond, deze geschiedenis van een pionier van de Europese gedachte. Die zijn droom net niet heeft zien uitkomen.
BeantwoordenVerwijderenIk heb dit boek een paar jaar geleden in de kerstvakantie gelezen (hier besproken) en sindsdien is het één van mijn favorieten. Een groots werk, ook omdat het nog steeds relevant is.
BeantwoordenVerwijderen