Ook chique oude dames kunnen rondspoken, nietwaar Lady Mary?

De laatste jaren uit het leven van lady Mary zijn heel genoeglijk. Ze woont heel comfortabel in een knusse cottage, omringd door zorgzame bedienden en een lief petekind. Hoe oud ze ook is, echte kwalen heeft ze niet, ze is een beetje langzamer en ze heeft een leesbril nodig, maar dat is het dan ook. De dagen glijden aangenaam voorbij en lady Mary kan zich eigenlijk niet voorstellen dat ze ooit zal sterven. Een testament maken stelt ze dan ook steeds weer uit, en als ze dan toch iets op papier zet, verstopt ze dit documentje vlug, opdat anderen er niet vanaf zouden weten. Want ja, de eigen sterfelijkheid erkennen, dat doet Lady Mary natuurlijk niet.

Maar dan steekt er, geheel onverwacht, een iets te gure windvlaag op, en lady Mary vat kou. Het einde komt snel en zacht, zo zacht dat de oude dame aanvankelijk niet eens doorheeft dat ze eigenlijk gestorven is. Maar nadat ze enkele oude aanbidders heeft ontmoet, van wie ze zeker weet dat ze al lang zijn heengegaan, beseft Mary dat het waar is. En meteen heeft ze spijt. Want ze beseft dat ze haar lieve petekind in armoede heeft gestort. Zonder testament gaat alles immers naar een verre kleinzoon die Lady Mary amper kent.

Het is duidelijk: Lady Mary moet terug, want deze fout wil ze echt rechtzetten. De andere geesten raadden het haar af, want die levenden, daar valt niet mee te praten. Maar lady Mary is vastbesloten: ze wil de bergplaats van haar geheime testament onthullen. Of dat lukt, is nog maar de vraag, want haar nabestaanden geloven niet in spoken. En dus moet lady Mary echt haar allerbeste beentje voorzetten.

****

De meeste spookverhalen zijn geschreven vanuit het perspectief van de levenden. Bij hen lopen de rillingen over de rug, ze worden gek van angst, of ze ontcijferen met veel moeite de boodschappen van gener zijde. Maar niemand beseft hoeveel moeite die spoken moeten doen om tot ons door te dringen. Oscar Wilde schreef ook een geestige novelle over, die ik eerder al eens besproken heb. De kleine novelle Old lady Mary van  Margaret Oliphant is minder humoristisch, maar verder echt een pareltje!

Ik kende Margaret Oliphant trouwens helemaal niet. Ze blijkt een zeer vruchtbare auteur te zijn geweest in de negentiende eeuw. Omdat haar echtgenoot al vroeg stierf en ze haar kroost moest onderhouden, was schrijven voor haar de enige manier om aan de kost te komen. Volgens sommigen heeft ze daardoor te snel en te veel geschreven, waardoor ze geen Austen of Elliot is geworden. Anderen zijn milder en menen dat er nog heel wat moois in haar oeuvre te ontdekken valt.

Ik heb Old Lady Mary in elk geval met veel plezier gelezen, en zette zeker nog wat andere spookverhalen van Oliphant op mijn leeslijstje. En nu ben ik natuurlijk benieuwd: kende u deze auteur al? En heeft u tips? Niet aarzelen: posten!

De afbeelding komt uit de Rijksstudio: Lezende oude dame, Alexander Hugo Bakker Korff, 1871

Reacties

  1. Ik zorgde ervoor dat mijn ex-liefdespartner terugkeerde naar liefde en me meer dan ooit tevoren vertrouwde. Mijn hele leven had ik nooit gedacht dat de betoveringsspreuk mijn ex-minnaar Bennink terug zou kunnen krijgen, totdat mijn vriend me kennis liet maken met de echte spreuk, voordat ik contact opnam met een paar spreuken om me te helpen, maar ik wist dat ze me konden helpen, ze eisten allemaal meer geld totdat ik volg de eenvoudige instructies van Dr igbinocia via zijn persoonlijke WhatsApp-nummer +12162022709 of Viber +12066713285, ik kon communiceren en hem bellen en onmiddellijke hulp van hem krijgen om de liefde en het geluk van mijn huwelijk te herstellen Drigbinovia Iedereen kan vandaag nog dezelfde hulp van hem krijgen verloren liefde terugwinnen of een verbroken relatie herstellen en gescheiden partner kan terugkeren naar liefde het is mogelijk omdat het binnen 3 dagen voor mij werkt, mijn ex-minnaar belde me op om ons te verontschuldigen en op dit moment leven we allebei samen in liefde en geluk jij kan ook zijn e-mail bereiken op doctorigbinovia93@gmail.com Dank aan Drigbinovia voor zijn begaafde krachten, bedankt dat je de tijd hebt genomen om mijn getuigenis te lezen?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts