Parel onder de radar: De Etruskische glimlach




Salvatore is razend. Niet alleen omdat hij ziek is en ten dode opgeschreven. Ook omdat zijn zoon het nodig vond om hem weg te halen van het platteland. Daar zit hij nu in Milaan, hoog boven de aarde in een klein appartement. Met zijn geleerde schoondochter die liever met haar neus in de boeken zit dan met mensen praat. Gelukkig is daar de kleine Brunettino, die zijn opa erg nodig 
heeft....

Afbeeldingsresultaat voor etruskische glimlach

Ja tegenstellingen genoeg in dit mooie boekje. Stad versus platteland, intellect versus boerenverstand, jong versus oud: het zit er allemaal in. En het leidt, na heel wat woelige watertjes tot een prachtig slot. Niet zo'n Disneygeval waar alle plooien gladgestreken zijn. Wel tot een moment waarop alle betrokkenen een tikkeltje veranderd zijn. En beseffen dat hun leven er een laagje bij heeft gekregen.

Evelyne gaf me dit boek dat zij op haar beurt ook van iemand had gekregen. Zo gaat dat soms met hele goede boeken.  Zonder al te veel ruchtbaarheid geven mensen het door aan elkaar. Met warme woorden en dromerige blikken. "Dit moet je lezen. Hier word je stil van. Ik kan niet goed uitleggen waarom. Probeer het maar"

Het is inderdaad een prachtig verhaal dat in de cinema niet meteen grote zalen zal trekken. Juist omdat het gaat over kleine ontmoetingen, betekenisvolle blikken, mijmerende gedachten. Het verbindt de geschiedenis van Italië heel subtiel met het leven van Salvatore. Hij kijkt ver het verleden in, naar de mythische wortels van de volksverhalen. En tegelijkertijd herbeleeft hij zijn aandeel in het verzet tijdens de tweede wereldoorlog. Het boek bevat mooie gedachten over opvoeden, over hoe we omgaan met tradities, verhalen en natuur. Hoe kunst en cultuur mensen kunnen raken. En hoe generaties zich in elkaar kunnen herkennen.

Een pareltje dus, in de sfeer van Claudel, dat je aan het denken zet, laat lachen en ook een beetje weemoedig afscheid laat nemen. Ik heb het heel langzaam gelezen, omdat ik geen zin wilde missen.

Ik wens dit pareltje nog heel veel lezers toe, en geef het bij deze dus graag door. Lees het en je zal helemaal begrijpen waarom!

Reacties

  1. Ik heb het maar gewoon besteld. Het klinkt prachtig en als het Italiaanse geschiedenis mengt met de sfeer van Claudel, dan zit het voor mij wel goed. Ik vind wel dat je wat minder goede boeken moet lezen nu, ik haal hier veel te veel tips vandaan!!

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Bettina. Wat een grenzeloos vertrouwen zeg! Ik denk inderdaad wel dat dit boek echt iets voor jou is! Ik hoor het graag!

      Verwijderen
  2. Wat een lovende recensie, ik heb het meteen gereserveerd bij de bibliotheek. Dank je voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik overweeg jou te ontvolgen :-) Want met elke blogpost van jouw kant, wordt mijn leeswensenlijst langer. Heerlijk! Dus ik blijf toch nog maar "hangen".

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts