Boekenclub leest: Augustus
Net voor het kerstgebeuren losbarstte, schaarde de
boekenclub zich idyllisch onder de kerstboom. We waren met weinig, dat was
jammer, maar zo was er wel meer taart voor iedereen (elk nadeel heb zijn
voordeel)
Hoe dan ook: we zaten niet zonder conversatie. Want we
hadden allemaal een goed boek gelezen. Augustus van John Williams (AKA de man
van Stoner). En dat bleek zoals steeds een uitgangspunt voor heel wat boeiende
gesprekken, over heel wat onderwerpen. Hieronder een selectie van wat zoal ter
tafel kwam:
Historische waarheid
in een roman?
Een van ons is lerares Latijn en overgiet haar lessen
steevast met een flinke saus cultuurgeschiedenis. Niet de eerste de beste dus
om dit boek door te nemen. Maar, ze was tevreden. Er is niet al te veel
gemorreld aan de historische context, al zitten er een paar kleine foutjes in. Opmerkelijk
is wel het eerder negatieve beeld van Cicero en de positievere rol van Livia.
Ondergetekende historica werd vervolgens de risee van de avond, toen ik opmerkte dat ik de historische
passages (het eerste deel van het boek) maar saai vond. Ja, veldslagen en
spierballengerol, dat is nu niet meteen my
cup of tea. Nooit geweest ook. Daarom heb ik ook voor cultuurgeschiedenis
gekozen en de histoire bataille
terzijde geschoven. Het tweede deel van het boek kon mij daarom wel bekoren: zo
boeiend!
Het huwelijk
In dat tweede deel neemt Julia, de dochter van Augustus, het
woord. Zij toont ons de vrouwelijke visie op de zaak. Uit haar blijkt pijnlijk
duidelijk hoe weinig emotionele waarde de Romeinen aan het huwelijk hechtten.
Echtgenoten hadden vooral een zakelijke band met elkaar en huwelijk konden even
gemakkelijk weer ontbonden worden als dat politiek beter uitkwam. Of de vrouw
in kwestie dat wel een goed idee vond, was niet echt van tel. Octavia, de zus
van Augustus, maakte indruk, omdat ze op een bepaald moment weigert dit spel
nog mee te spelen.
Ook verbazend vanuit hedendaags perspectief is de rol van
zelfmoord. In Romeinse tijden werd dit gezien als een bijzonder eervolle manier
om van het toneel te verdwijnen. Beter de eer aan jezelf houden dan te worden
gelynched door een tegenstander. En dat lynchen, dat ging trouwens heel vlotjes
daar in het oude Rome.
De vrouw
Waren de vrouwen bij de Romeinen enkel de speelbal van
mannen met dadendrang? Sommigen wel, maar anderen ontpopten zich als ware
strategen. Livia bijvoorbeeld, Augustus echtgenote, had flink wat competenties
verworven op het domein van de manipulatie. Ook Julia zelf leert op den duur de
werkelijkheid naar haar hand te zetten. Dat gebeurt vooral onder invloed van
een mysterieuze cultus in Klein Azië, waar ze met verve de rol van godin op
zich neemt. Een hoofdrol die ze bij haar terugkeer uit Rome graag wil blijven
behouden.
Een ontroerend nevenverhaal is dat van de voedster van
Augustus, die wellicht een nauwere band met hem opbouwde dan al zijn
familieleden samen. Ze ontmoet hem na jaren opnieuw tijdens een cruciaal moment
in zijn leven. We verklappen verder niets, maar het is klasse!
De vorm
Naast de boeiende inhoud, is dit boek vooral interessant
omwille van zijn vorm. Het is net alsof je in een bibliotheek bent beland en
daar op een grote ebbenhouten tafel allerlei documenten voor je hebt
uitgespreid. Brieven, dagboekfragmenten, rekeningen, officiële verordeningen.
Je leest ze na een naast elkaar en puzzelt zo het verhaal samen. Heel knap
gedaan!
De conclusie
We vonden het gemiddeld genomen een goed boek. Een aantal
onder ons was laaiend enthousiast. Anderen, waaronder ik zelf, hadden toch nog
wat twijfels. Vooral dan bij het eerste deel. Dat waren dan degenen die de
introverte Stoner in hun hart hadden gesloten en wat moeite hadden met de harde
politiek van Augustus.
Maar het boek leverde opnieuw een hele fijne avond op, en
dat is natuurlijk het allerbelangrijkste. We wensen onszelf bij deze een
leesrijk 2015 toe!
Ik had exact dezelfde ervaring als jij, Jacqueline. Het eerste deel vond ik teleurstellend om precies dezelfde reden en mijn waardering groeide pas toen de veldslagen en de politiek naar de achtergrond verdwenen. Het meditatieve laatste deel vond ik vervolgens het allermooist. Daar bereikte Williams wat mij betreft eindelijke het niveau van het ongelooflijk mooie Stoner.
BeantwoordenVerwijderenKan ik hieruit ook besluiten dat je Stoner mooier vond? 'Augustus' spreekt me eigenlijk wat minder aan, hoewel ik nochtans classica ben van opleiding! Wie weet vind ik in 2015 toch wel een momentje om het te lezen...
BeantwoordenVerwijderen