Reis om de wereld in 80 dagen - Jules Verne

 



Heeft u dat ook? Dat dezelfde droom regelmatig terugkomt? De mijne komt ongeveer op het volgende neer. Ik heb haast want moet een trein/tram/bus halen om een heel dringende reden. Maar op de een of andere manier lukt me dat niet. Omdat ik plots geen klok meer kan lezen, omdat mijn benen niet werken, of (en dat is in de meeste gevallen zo) ik geen verbinding met het internet krijg en dus geen route kan uitstippelen. Ik span me in, zwoeg en zweet, maar het vervoersmiddel in kwestie rijdt net voor mijn neus weg. Kortom: de hel voor een controlefreak als ondergetekende!

U begrijpt dan ook meteen dat ik wel de allerlaatste persoon ben die warm te maken is voor een reis om de wereld tegen een strakke deadline. Alleen al daarom alle respect voor Phileas Fogg, de Stoïcijns kalme gentleman die dit avontuur wel aandurft. Zonder blikken of blozen vertrekt hij op een avond hals over kop met de trein naar Dover. Het plan is om 80 dagen later weer terug te keren. Maar dan moet hij natuurlijk alle aansluitingen wél halen.

Natuurlijk lukt dat niet en krijgt de Brit met heel veel oponthoud te maken. En wat ik dan zo bewonder: Phileas Fogg blijft daaronder ijzig kalm. Zo bovennatuurlijk rustig dat hij steeds kan nadenken over een alternatief. Want ja, die zijn er natuurlijk ook altijd, zeker als je over een ruim reisbudget beschikt. En zo lukt het dus prima om de reis binnen de tijd af te ronden.

Eén nadeel is er wel, want Phileas Fogg kijkt eigenlijk niet rond. Hij lijkt geen interesse te hebben in de landschappen die hij doorkruist. Als professionele reiziger is hij immers enkel geïnteresseerd in aansluitingen. (En in een dame, maar dat laat hij niet blijken!)

***

Mijn vader kocht dit boek in 1941, toen hij 16 jaar was. Hij schreef zijn naam en de datum heel keurig op het schutblad en bewaarde het boek daarna een leven lang. Op zich al voldoende reden om het eens te lezen. Al was de spelling ouderwets en het beeld op de wereld en andere culturen heel Europees, ik vond het toch een boeiende en spannende reis. Er zitten voldoende onverwachte wendingen in, verschillende sympathieke personages en een vleugje (onderkoelde) romantiek. 

Verne schreef dit boek als een vorm van edutainment, en vatte dus de kennis die er op dat moment over de wereld bestond helder samen. Hij doet dat subliem, want nooit is hij belerend. Of het nu gaat over olifanten, Chinees circus of Hindourituelen, ze worden heel naturel met het verhaal verweven. En ze geven het verhaal extra kleur. De andere boeken van Vere staan nu dus op mijn leeslijst!

Ik heb dus echt genoten van deze race tegen de klok. Ik hoop nu maar dat ik voortaan in mijn dromen even Stoicijns kan zijn!


De afbeelding is Publiek Domein via Rijksstudio: Verne's reis om de wereld in tachtig dagen, A. van Hoogstraten & Zn., 1876


Reacties

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jacqueline, dit heb ik altijd een leuk boek gevonden. In 1989 zijn er 2 series gemaakt naar dit boek. Er is allereerst een BBC-serie waarin Michael Palin probeert Phileas Fogg na te doen om in 80 dagen rond de wereld te reizen, maar nu ruim 100 jaar later. Een geweldige serie met de reis van Palin op een dhow tussen Oman en Bombay als absoluut hoogtepunt.
    En dan is er nog een mindere, maar ook onderhoudende serie waarin Pierce Brosnan Phileas Fogg speelt, Eric Idle zijn bediende Passepartout en Peter Ustinov de detective die achter Fogg aanzit.
    De eerste serie is wat mij betreft een must see (*****), de tweede kun je eventueel kijken als je niets beters te doen hebt (***).
    Er zijn nog veel meer verfilmingen, maar die ken ik niet.
    Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Erik, wat fijn weer die kijktips, mét een sterrensysteem! Zo weet ik meteen wat ik moet kiezen. Ik ga op zoek!

      Verwijderen
  3. Heerlijk boek dat ik al meerdere keren heb herlezen, het blijft gewoon een heerlijk verhaal.

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb nog enkele Vernes in de kast staan, heb je nog een tip voor me welke ik als volgende moet lezen? Onder de zee? Diep in de aarde?

      Verwijderen
    2. Hoi Jacqueline, ik vind "De reis naar de maan" ook een erg leuk boek. Ik heb daar in de derde klas van de middelbare school een spreekbeurt over gehouden bij de les Nederlands en het was voor mij de eerste keer dat een spreekbeurt een succes werd.
      Er is naar aanleiding van dit boek al in 1902 door George Méliès een filmpje gemaakt van 15 minuten, uiteraard een stomme film en in zwart-wit (er schijnen ook ingekleurde versies van deze film te bestaan). Erg leuk om te bekijken als je die eens te pakken krijgt (****).
      Groetjes, Erik

      Verwijderen
    3. En die referentie naar George Méliès doet me dan weer denken aan die geweldige Film HUGO, die bij mij zeker ook vier sterren krijgt! Ik ga snel kijken of het maan boek ook tot mijn verzameling behoort!

      Verwijderen
    4. Ik ken de andere werken van Verne niet goed genoeg om hier een goede aanbeveling voor te doen, sorry!

      Groetjes,

      Verwijderen
  4. In 1889 hebben twee vrouwen (!) dit écht geprobeerd, de ene oostwaarts en de ander westwaarts! In 'Eighty days' van Matthew Goodman kan je lezen hoe dat ging. Mijn commentaar was ook dat het amper over de landen gaat maar meer over het reizen zelf. Maar je hebt me nu toch nieuwsgierig gemaakt naar Vernes verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts