Cosy mysteries - zaligheid in boekformaat!

De laatste dagen voel ik me een beetje rillerig, trillerig, snotterig en zelfmedelijden-opwekkerig. Je kent het wel, van die momenten dat het kiezen van een tube tandpasta al een te zware mentale opgave is, en je steevast de lift neemt in plaats van de trap. Niet de ideale mindset voor wereldliteratuur dus.

Gelukkig kan een mens dan rekenen op de gilde der boekenbloggers. Want voor elke situatie valt er wel een goed boek te bedenken. In dit geval, lang leve Anna, die me lang geleden al de Cosy Mysteries aanraadde voor momenten van zelftwijfel, depressie of algeheel onbehagen. Ik zorgde dus dat ze voorradig waren en dat was maar goed ook, want wat heb ik ervan genoten! Deze boeken bevatten namelijk zo ongeveer alles wat ik leuk vind:
  • Het Britse platteland
  • De jaren vijftig
  • Excentrieke, lichtgestoorde dorpsbewoners
  • Krakkemikkige en toch chique kastelen
  • Een klein meisje dat volwassenen te slim af is
  • Beschaafde moorden (geen schokkend sadisme of rondvliegende schedelfragmenten)
  • Spitse, ironische humor

Flavia De Luce, 11 jaar en hoogbegaafd, lost op eigengereide wijze moorden op. Ze doet experimenten in haar laboratorium en maakt het de volwassenen knap lastig. Af en toe slaat haar fantasie op hol, en dat zorgt er juist voor dat ze de ware toedracht achterhaalt. Ondertussen heeft ze ook nog af te rekenen met hopeloos vervelende zussen, een warrige vader, en de meest vreselijke gerechten die de huishoudster voorschotelt. Voeg daarbij rampen als een gesloten bibliotheek en een gestolen fiets en u merkt het vanzelf: dit is ontspanning van de bovenste plank!

O, het was heerlijk toeven de voorbije dagen. Met kat en kop thee onder een dekentje. Veel meer heeft een mens niet nodig. Dit mens in elk geval niet. Nu. Op dit moment. De wereldliteratuur kan wachten, Flavia gaat nu even voor!

PS. De enige concurrentie kwam van een ander, gelijkaardig product (met uitzondering van de moorden dan): de serie Call the Midwife. Jaren vijftig, Brits, humor,... ook heerlijk om bij weg te dromen in geval van malaise!

Reacties

  1. In de boekhandel werd ik al eens aangetrokken door die mooie voorkanten. Nu komen ze op mijn lijstje. Bedankt voor de tip :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik herken het verlangen helemaal, maar ik vrees dat Flavia mij niet kan bekoren. Ik houd het dus ferm bij Agatha Christie, die hierin voor mij in alles wat ik verlang voorziet, zowel in boekvorm als in de vele excellente series Poirot én Miss Marple) die er gemaakt zijn.
    Maar geniet ervan en ik ben blij dat er zoveel mogelijkheden zijn om de wereld van nu even buiten te sluiten voor iets prettigers. Een vorm van escapisme, maar wel een heel fijne vorm.

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, heerlijke reeks hé. Ik ben ook fan van Flavia en las intussen 5 boeken uit deze reeks.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts