Vlam in de Sneeuw - ontroerende liefdesbrieven van Ingrid Jonker en André Brink

In tijden van mails, appjes en SMSjes is het ineens heel bijzonder: een brief! Een handbeschreven vel dat rechtstreeks van de schrijftafel naar jou is gevlogen. Zo'n brief lees je met aandacht. Langzaam, terwijl je voorzichtig de bladzijden omdraait. En natuurlijk kan je niet zomaar met een emoticon antwoorden, maar moet je zelf op zoek gaan naar mooie woorden en pakkende zinnen. En een mooie vulpen, uiteraard.

Dat ik het brieven schrijven echt wel mis, merkte ik bij het lezen van deze fantastische bundel. De echtgenoot kwam ermee aanzetten op onze huwelijksverjaardag en ik was er weken mee zoet. Daarom was het hier dus zo stil de voorbije tijd. Ja beste mensen, dit boek werkte verslavend en nu het uit is mis ik het nog steeds.


Dit boek liet me intens meekijken in het leven van twee schrijvers. André Brink ontdekte ik eerder dit jaar als auteur van Een ogenblik in de wind. Rond zijn 30ste ontmoette hij Ingrid Joncker, een dichteres. Het was een coup de foudre, en hoewel beiden een relatie hadden besloten ze elkaar te schrijven en zoveel mogelijk te zien.

Aanvankelijk staan de brieven bol van de verrukking om elkaar. Ze prijzen elkaars werk, blikken zonder blozen terug op hun liefdesspel en doen elkaar grote beloftes: eens zullen ze samen zijn en een huis delen.

Geleidelijk aan komen er barstjes. Ontmoetingen waar ze lang naartoe leven monden uit in ruzies en verwijten. Ze bekennen schuld, herzien de afspraken (alleen genieten van die enkele momenten, verder geen verwachtingen) en blijven tegelijk hunkeren naar een echte relatie met elkaar. Verwarrend en emotioneel vast niet makkelijk om te dragen.

We weten allemaal hoe het afliep. In zijn laatste brief gaf André toe dat hij met een ander het bed deelde. Ingrid, die al in een instelling was opgenomen, pleegde twee weken later zelfmoord. Je voelt dat aankomen in het boek (dat wil zeggen: met de kennis van achteraf: je merkt in elk geval dat ze langzaam steeds somberder wordt en wanhopig haar best doet om een vrolijke toon aan te slaan).

Emotioneel dus echt wel pittig dit boek. En tegelijk zoveel meer dan een dramatische  liefdesgeschiedenis. Want wat een schrijfplezier spat er van de bladzijden. En hoe leuk is het om over de schouder van getalenteerde literatoren mee te kijken. Je leest hoe ze worstelen, twijfelen aan zichzelf en dan weer in een flow raken. Hoe ze commentaar geven op elkaars teksten, elkaar mooie zinnen van anderen terugsturen en verrukt kunnen raken over één woord. Prachtig.


Een echte aanrader dus, dit boek. Ideaal voor de donkere avonden die er nu aankomen. Een vleugje Zuid-Afrikaanse warmte komt dan beslist van pas.

Reacties

  1. Hoi Jacqueline, dit boek lijkt mij ook wel wat. Overigens is van dit boek (dat denk ik althans) een teleurstellende film gemaakt met Carice van Houten in de hoofdrol als Ingrid Jonker "Black butterflies". De film is een absolute afrader. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de waarschuwing Erik. Die film laat ik dan aan mij voorbij gaan!

      Verwijderen
  2. Ik houd van brieven, zeker die van schrijvers, dus dit boek zet ik meteen op mijn lijst, het lijkt me prachtig!

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik krijg ook zin om meer brieven van schrijvers te lezen. heb je misschien een goede tip?

      Verwijderen
    2. Hoi Jacqueline, voor mooie brieven kun je bij de 4 deeltjes met brieven van Gustave Flaubert in de serie Privé-domein kijken. Flaubert is in zijn romans haast op een obsessieve manier bezig om te zeggen wat hij wil zeggen, maar zijn brieven zijn ook zeer zeer lezenswaardig en relatief ongekunsteld. Maar het mooiste brievenboek dat ik ken is "84 Charing Cross Road" van de Amerikaanse schrijfster Helene Hanff. In dit dunne boekje (ongeveer 100 bladzijden) staan brieven die Helene aan het Londonse antiquariaat Marks and Spencer schrijft en de brieven die ze terugkrijgt. Zelden zo'n dun boekje gelezen dat zo veel indruk heeft gemaakt. Iedere boekenliefhebber zou dit boekje moeten lezen. Het is ook in het Nederlands vertaald door Barbara van Kooten, maar die editie is helaas moeilijk verkrijgbaar. Ik kan je eventueel een exemplaar zenden als je dat wilt. Van het boek is een film gemaakt met oa Anthony Hopkins, maar die film, hoewel niet slecht kun je rustig overslaan. Groetjes, Erik

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts